Uzmanlar sıcaklık için uyarıyor: sağlığınızdan olmayın! Sıcak havalarda yeme, içme ve giyime dikkat!

Son günlerde artan hava sıcaklıkları nedeniyle vatandaşlar, dışarı çıkarken birtakım önlemler alıyor. Özellikle sıcak hava dalgasının çarpmasıyla oluşan hastalıklar göz önünde bulundurulduğunda yaz mevsiminde dikkat etmemiz gereken birkaç husus mevcut. Sıcak havalarda yenilen yiyecekler ve giyilen kıyafetler hayati önem taşıyor. Günlük hayatın konforunu düşürmemek için sıcak havalarda ne tür giysiler tercih etmeliyiz ve hangi yiyecekleri tüketmeliyiz?

AŞIRI SICAKLARDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

– 10.00 İLE 16.00 ARASI GÜNEŞE ÇIKMAYIN!

Özellikle güneş hassasiyeti bulunan kişiler, saat 10.00 ile 16.00 arası dışarıda bulunmamalı. Uzun vadede vücuda alınmış olunan güneş ışınları (UVB ve UVA) 50’li, 60’lı yaşlara gelindiğinde deride ciddi hasarlar oluşturur. Lentigo denilen yaşlılık lekeleri ve seboreik keratoz denilen yağlı kahve renkli lekelere sebep olur.

– KOYU RENK VE SENTETİK GİYSİLERDEN UZAK DURUN!

Dışarı çıkılan diğer saatlerde şapka ve gözlük kullanmak özellikle sentetik, naylon, plastik kıyafetlerden uzak durmak gerek. Aşırı sıcaklarda ince, pamuklu ve beyaz türü açık renk elbise giyimi tercih edilmelidir. Güneş emici özelliği sebebiyle koyu renk elbiselerden bilhassa uzak durulması lazım.

 – YİYECEK VE İÇECEK TÜKETİMİNE DİKKAT!

Sıcak havalarda aşırı yağlı ve şekerli yiyecek tüketiminden kaçınılmalıdır. Bunun yerine su, vitamin ve mineral içeriği yüksek meyve, sebze ve tam tahıllara dayalı bir beslenme şekli daha uygun. Balık, zeytinyağlı sebze, meyve ve salata tercih edilebilir. Ayrıca aşırı sıcak ile birlikte terleme oranı arttığı için elektrolit dengesini sağlayacak yoğurt, ayran, cacık, maden suyu tüketimine öncelik verilmelidir. Kızartmalar, tuzlu gıdalar ve aşırı yağlı yemekler yerine ızgara, buğulama, haşlama olarak hazırlanmış, yağı alınmış etler tercih edilmelidir.

– BAŞ AĞRISI, HALSİZLİK VE VÜCUTTA MORARMA OLURSA DİKKAT!

Özellikle havanın sıcak olduğu ve güneşin zararları ışınlarına maruz kalınan saatlerde dışarıya çıkanlarda baş ağrısı, halsizlik, vücutta morarmalar, bilinç kaybı görülebilir. Özellikle böbrek ve kalp hastalarının bu aralıkta dışarı çıkmaması önemlidir. Eğer çıkmak durumunda kalındığı için baş ağrısı, halsizlik ve morarma ile karşılaşılırsa mutlaka doktora görünmeleri gereklidir. Sıcak havalarda ‘vazodilatasyon’ denilen damar genişlemesi sebebiyle ağrı sıklığında artış gözlemlenir bu yüzden dışarı çıkılan saat aralığına herkesin dikkat etmesinde fayda var.

– GÜNEŞ KREMİ VE CİLT SAĞLIĞINA ÖNCELİK!

Güneş olduğu saatlerde dışarıya çıkarken güneş koruyucu kremleri yeterli miktarda kullanmak önemlidir. Güneşten etkilenen cilt nemini kaybeder ve ciltte lekeler oluşarak güneş yanıkları meydana gelebilir. Güneşten korunmak için güneş kremi kullanmak zorunludur. Bunun yanı sıra cildi günde 1 defa nemlendirmek de en az güneş kremi sürmek kadar elzemdir.

– TERİNİZ KURUMADAN SERİNLEMEYE ÇALIŞMAYIN!

Hareket halindeyken veya olduğunuz yerde terlediyseniz bir müddet terinizin kuruması bekleyin. Eğer teli bir vaziyette klima karşısında, rüzgarda veya herhangi bir yolla serinlemeye çalışırsanız vücudunuz ani ısı değişiminden dolayı yenik düşecektir. Vücudunuzun ısı dengesini şok etkisiyle düşürüp yükseltmeye çalışmayın.

– GÜNEŞ ÇARPMASI VE YANIĞI İÇİN ÖNLEM ALIN!

Aşırı sıcak havalarda özellikle tansiyon hastaları, kalp hastaları, SLE gibi cilt hastalığı olanlar, beyin kanaması riski olanlar güneşin yoğun olduğu saatlerde dışarı çıkmamalıdır ve mutlaka güneş kremi kullanılmalıdır. Güneş ışınlarına kontrolsüzce maruz kalmak 1. ve 2. derece yanıklara sebebiyet verebilirken vücudu zorlayabilir. Güneş çarpması dediğimiz ani hava değişimi ile meydana gelen mide bulantısı, kusma ve ishal gibi hastalıklardan korunmak için dışarı çıkış saatini doğru planlayın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

xxx