Mercedes, 2030 Yılında Katı Hal Bataryalara Geçiyor
Elektrikli araç endüstrisinde devrim niteliğinde bir gelişme olan katı hal bataryaları, Mercedes’in açıklamalarına göre 2030 yılına kadar seri üretime geçecek. Alman otomotiv devi, sıvı elektrolit yerine katı elektrolit kullanan bu yeni teknolojiyle daha güvenli, daha hafif ve daha yüksek kapasiteli bataryalar üretmeyi planlıyor.
Mercedes’in geliştirme şefi Markus Schäfer, Automobilwoche dergisine yaptığı açıklamada, yeni bataryaların halen test aşamasında olduğunu ve EQS modeli üzerinde test edildiğini belirtti. Schäfer’e göre, bu katı hal bataryalar standart lityum-iyon bataryalardan yüzde 25 daha fazla menzil sunuyor. Şirketin hedefi ise günlük kullanımda 1.000 kilometreyi aşan bir menzil sağlamak.
DAHA HAFİF, DAHA GÜVENLİ, DAHA VERİMLİ
Katı hal bataryaları, aynı hacimde iki kat enerji depolayabilme özelliğiyle dikkat çekiyor. Bu sayede araçların menzili iki katına çıkabilirken aynı zamanda ağırlık ve hacim azalıyor, verimlilik artıyor. Ayrıca sıvı elektrolit kullanılmadığı için yangın ve patlama riski de önemli ölçüde düşüyor. Mercedes’in geliştirdiği örnek bataryada, aktif soğutma sistemine ihtiyaç duyulmaması ağırlık ve maliyeti düşürüyor.
Şirketin açıklamalarına göre, test edilen batarya paketi lityum-iyon bataryalarla benzer boyutta ve ağırlıkta ancak pasif soğutma sayesinde daha sade bir sistem sunuyor. Bu durum da sürüş verimliliğini artırıyor. Schäfer, bu yeni nesil bataryaların teknolojik olduğu kadar ekonomik olarak da sürdürülebilir olmasının önemli olduğunu vurguladı.
YENİ KİMYA, YENİ DÖNEM
Ancak bu teknolojinin maliyeti düşürebilmesi için mühendislik alanında olduğu kadar kimya alanında da yeniliklere ihtiyaç var. Schäfer, bataryaların daha uygun maliyetli hammaddelerle üretilebilmesi için “temelden farklı bir kimya” gerektiğine dikkat çekiyor. Bu sayede, mevcut lityum-iyon teknolojisinin pahalılığı ve sürdürülemezliği aşılabilecek. Mercedes’e göre, katı hal bataryaları bu sorunlara çözüm getirecek.
Ayrıca, yükselen hammadde fiyatlarının sektörü daha yenilikçi çözümlere yönelttiği de unutulmamalı. Schäfer, bu baskının firmaları daha az kaynak tüketen batarya teknolojilerine yönelttiğinin altını çiziyor.
Yüksek enerji yoğunluğu ve düşük maliyet kombinasyonunu sunabilen katı hal bataryalarının, elektrikli araçlarda büyük bir sıçramaya yol açması bekleniyor. Mercedes’in bu alandaki çalışmaları, sektördeki diğer firmaların da ilgisini çekmiş durumda.